Wednesday, October 20, 2010

Siapa Yang Beriman?Siapa Muttaqin? Siapa Munafik?Siapa Kafirin?

السلامعليكم ورحمة الله وبركته
نحمده ونستغفره اشهد ان لا اله الا الله وحده شريك له واشهد ان محمد عبده ورسوله
ام بعد
Sejak Dhuha tadi, daku terfikir mengapa kini manusia terlalu jauh dari cahaya agama ISLAM yang sepatutnya Sinarnya terang benderang? mengapa terlalu jauh diri kita dari kesatuan atas dasar Iman yang satu dan syariat ISLAM yang syumul. Apakah di sana, kita masih tiada ingin memahami apa yang telah diturunkan ALLAH iaitu Al-Quran sebagai Peringatan, Berita Gembira, Khabar Amaran dan sebagainya?

Dan Daku juga berfikir? sempurnakah Imanku? cukupkah ilmu ini dalam mengenali ALLAH dan Makhluknya.. pernah ku membaca ayat Quran.. Kenali ALLAH melalui pemerhatian kepada Makhluk, dan jangan kamu cuba mengenali zat ALLAH dengan berlebihan kerana Akal Manusia yang fana itu, tak akan mampu..
Tetapi.. telah ku lupa ayat dari surah mana.. seingat aku antara surah al-Baqarah -- Al-Anfal..

Sesungguhnya Ilmuku cetek sekali, aku dahagakan ilmu ISLAM ini namun mungkin kepayahan ini adalah ujian ALLAH untuk menguji hambaNYA..
Ilmu tiada mungkin benar tanpa Guru, namun Apakah yang mahu ditanya bila berjumpa guru??.. Dan atas sebab itu, aku mengambil inisiatif untuk membaca terlebih dahulu, dan kemudian akan aku dengarkan pemahamanmu kepada mana-mana guru yang aku jumpai..

Sebenarnya.. Persoalan aku pagi ini.. Adakah Kita sekarang benar-benar memahamai siapa Yang Beriman? SIapa Yang Bertakwa? Siapa Munafik? Siapa Kafir? dalam konteks Dalil Quran dan Hadis?

Siapakah Yang Bertakwa dan Beriman yang Disifatkan ALLAH daripada ayat pertama Surah AL-Fatihah sehingga ke akhir ayat Surah An-NAs?

Terdetik di hati ini untuk menungkilkan kajian Ini melalui ayat-ayat Al-Quran..
Namun jika di luar sana sudah ada karya yang dimaksudkan.. Ingin sekali daku menatapnya.. Ingin sekali daku Memahaminya..

Tujuan aku kerana apa??
Hari ini ramai benar jemaah yang mengistiharkan berdiri atas paksi ISLAM.. tetapi benarkah dakwaan mereka mengikut dalil2 Quran??
Hari ini, ramai benar cuba Mengeluarkan pandangan.. Tetapi sudah habiskah Dalil Al-Quran disandarkan??
Hari ini, ramai benar cuba mencari Kebenaran, tetapi apakah benar yang didapati atau Sesat yang dijumpai??

Lihat diriku ini.. pandai menyusun kata.. namun mana Dalil Qurannya?? begitu lemah diriku ini.. Moga-moga.. ALLAH menambah ilmu di dadaku.. dan Menjadikan Quran Hujah pada Diriku, pada keluargaku, pada rakan-rakanku dan Menjadi saksi di Hari Akhirat!!

ALLAHUAKBAR!!

No comments:

Post a Comment