Monday, October 11, 2010

Perjalananku Dalam Menguasai Bahasa Arab.

السلام عليكم ورحمة الله وبركته
Sudah hampir empat bulan daku berusaha merapatkan diri ini dengan bahasa yang Mulia , bahasa Syurga dan juga bahasa Al-Quran iaitu al-Lughotul A'rabiah.. Melalui pergaulan semasa dan pergaulan dalam harakiah, daku berusaha untuk menfaatkan semua sudut perlakuan untuk memahami bahasa Quran dan Lisan Rasulullah SAW.
Daku membiasakan diri mencatitkan nota dengan tulisan Jawi supaya nanti daku mampu menotakan apa yang aku dengar pantas dengan bahasa arab..
Daku juga cuba mencari-cari kuliah agama yang disampaikan oleh orang arab untuk membiasakan diri dengar lunak-lunak arab oleh orang arab..

Namun dalam kaedah-kaedah yang aku minta nasihat dari orang sekeliling, aku simpulkan seperti berikut:

1. Dahulukan dengan biasakan dengan kalimah2 A-Quran, atau mengkhatamkan Al-quran dan Membiasakan Diri dengan Al-Quran. Kalau dapat bagiku.. menghafal akan dia akan Al-Quran.
2. Membaca sebanyak mana kitab2 atau artikel dalam bahasa arab supaya dapat membiasakan diri dengan mufaradat2 (vocabulary) arab.
3. Jangan berhenti daripada melihat Al-Quran dan Hadis kerana kedua-Dua ini adalah Dua seni lughoh Arab yang tiada tandingan..

Sehubungan dengan itu.. daku cuba menghabiskan Khatam Al-Quran dengan Melihat makna secara harfiah dan susunan2 jumlah2 (ayat) dalam Al-Quran.
Daku juga mendengar audio2 pengajian arab.. kebanyakannya aku dapati dari website2 agama indonesia..
antaranya.. badaronline.com dan radiomuslim.com

dan daku juga bercadang.. untuk mengambil diploma daripada ILHAM ( Institut latihan dan Perkaderan ISLAM Malaysia) yang di bawah Lajnah Tarbiyah dan Pendidikan PAS.

No comments:

Post a Comment