Monday, August 23, 2010

:الطريق لأصلح نفسي

السسلامعليكم ورحمةالله وبركته
ام بعد
Aku memulakan blog ini, adalah juga sebagai satu ulangkaji diri bagi ku dalam menelaah bahasa arab dan muhasabah ilmu yang ada pada diri yang faqir ini.
Kala ini, aku cuba untuk menambahkan ilmu dalam bahasa arab dan juga cuba untuk mentelaah kitab2 kuning lama untuk membiasakan diri dengan seni2 penyampaian oleh ulama2 Nusantara terdahulu.
Sudah sekian lama aku meninggalkan jalan yang lurus tulus ini,
sudah sekian lama aku disibukkan dengan hal2 kecintaan Dunia dan melupakan Akhirat dan Maut,
Sudah sekian lama aku menumpukan dengan hal ehwal ilmu dunia dan meninggalkan zikir kepada Allah dalam setiap perkara,
Sudah sekian lama aku tidak mencari teman-teman yang mencari keredhaan ALLAH,
Sudah sekian lama aku tersasar jauh dalam menguruskan kehidupanku berdasarkan anjuran ALLAH dan Rasulnya,

Maka, hari-hari yang berlalu,
dengan sedikit ujian dan kepayahan ini, aku cuba untuk memaksa diri supaya kembali merungkai ilmu-ilmu yang sebelum ini kutinggalkan perjalanannya..
Aku mohon Kepada ALLAH, Rabbul sekian Alam,
supaya menetapkan hatiku ini di jalan Allah..
AKu sedar, mahar untuk kebenaran ini, kadang-kadang memaksa diri untuk berhenti..
Dan semoga ALLAH, TETAPkan hatiku di dalam jalannya iaitu Jalan yang Lurus: Jalan orang-orang Beriman sehingga hembusan nafas yang terakhir.

Tiadalah dalam Blog ku ini ku ingin berbicara dan mengupah soal Hukum hakam yang banyak itu, kerana soal ini, kita serahkan pada faqih-faqih yang alim lagi jujur di luar sana.
Dalam Blog ini, Ku ingin sekali perjalanan diri ini untuk menambah ilmu serta mengupas permasalahan fikiran yang jauh daripada mengingati ALLAH kepada mengingatiNYA, padahal telah ALLAH nyatakan tugas kita didalam al-Quran :
" tiada kuciptakan Jin dan Manusia melainkan Untuk menyembah(abdikan diri, ibadat) kepadaku"

Dan firman ALLAH lagi dalam surah Ar-Ra'd, ayat 28;
الذين أمنوا وتطم،ن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطم،ن القلوب
Ertinya: Orang-orang yang beriman itu dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati ALLAH, Ingatlah! hanya dengan mengingati ALLAH , mententeramkan Hati-hati.

Moga dengan aku mengajak kita berfikir dan berzikir dalam bentuk fikir, maka hati ku dan kalian akan menjadi tenteram seperti janji ALLAH.
Dan Ingatlah ALLAH tidak memungkiri janji:
ان الله لا يخلف ميعاد

aku tiada mampu berpidato malah tiada pengiktirafan untuk melakukan hal sedemikian, maka dengan jalan tinta ini, moga-moga dapatlah ku sampaikan apa yang baik dari diriku untuk sama-sama menyahut seruan Nabi Junjungan kita; Muhammad SAW:

بلغني ولو اية
maksudnya: sampaikan dariku walau sepotong ayat.

Dan moga dengan jalan ini juga, menjadi perintis bagi diriku, untuk terus mengingati setiap apa yang aku baca dan ku dengar dari guru-guru agama dan bacaan ilmiah ilmu Islam.

Dalam sebulan dua ini, telah ku cuba membeli dan mengumpul material/bahan untuk proses pembelajaran diri sendiri dan mencari guru-guru yang membimbing. Dan alhamdulilah, aku juga dapat mendekati ahli-ahli ugama supaya diriku juga dapat tempias ilmu darinya kalaupun tidak dapat belajar secara langsung.

والسلام وإلي لقأ



No comments:

Post a Comment