Sunday, August 29, 2010

Antara Dunia dan Akhirat

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
Dunia dan Akhirat.. Dua perkara yang bertentangan dan bertarik-tarikan..

kadang-kadang.. Dua-dua berbeza caranya..
kadang-kadang. Dua-dua berkait rapat dalam perjalanan mendapatkan keduanya..
Kadang-kadang juga.. Dua-dua ini menghasilkan konflik diri yang tidak mudah diputuskan..

Dan aku juga tiada terlepas dari ujian ini.. bahkan kalian mana mungkin juga menyelusuri hidup ini tanpa membuat pilihan berdasarkan dua perkara ini..

Kepada ALLAH.. Rabb sekalian Alam.
Kepada ALLAH.. yang memiliki seluruh Alam,
Kepada ALLAH.. yang memiliki pengetahuan tentang Alam,
Kepada ALLAH.. yang menurunkan Muhammad rasulullah rahmat sekalian Alam..

Hanya kepadaNYA.. kita memohon agar sentiasa tepat dalam membuat pilihan..
bila perlu kepada salah satunya.. kita tanya pada ALLAH..
bila perlu kepada kedua-duanya.. kita tanya ALLAH
Dan bila tiada pada kita kedua-duanya.. Kepada ALLAH kita wakilkan segala urusan..

حسبن الله ونعم الوكيل ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

Hanya pada ALLAH aku serahkan segalanya..
Hanya pada ALLAH aku mohon ditambahkan ilmu di dada..
hanya pada ALLAH aku mohon dihindarkan dari fitnah harta dan Dunia..
Hanya pad ALLAH aku mohon diubat hati dengan iman yang bercahaya..

Tanpa kurnian ALLAH..
adakah pantas aku mendapat bahagia?
Adakah pantas aku mendapat ilmu agama?
adakah pantas aku dapat mengharungi ujian dariNYA??
adakah pantas aku mampu mendirikan Solat keranaNYA??

Ya ALLAH..
sabarkan diri ku dengan kalimahMu..
tetapkan diri ku dengan Ma'rifatMu..
Ampunkan aku dengan MahgfirahMu..

AKu hanya insan daif..
merantau mencari ihsan Ilahi..


الله اكبر


No comments:

Post a Comment