Monday, January 31, 2011

Intro: AQIDAH SEBAGAI TUNGGAK PERJUANGAN

السلام عليكم ورحمةالله وبركته
بسم الله الرحمن الرحيم
Syukur, dapat ana mengemaskini blog ini setelah lama berehat. Coretan kali ini lebih kepada mahu membicarakan Soal Aqidah dalam kehidupan kita secara umum dan Khususnya dalam Perjuangan.
Sebelum berbicara soal kehidupan.. perlu kita faham kenapa Kita Dijadikan oleh ALLAH. Dan ini Diterangkan Oleh ALLAH dalam dua ayat Al-Quran ini:


وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةً۬‌ۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيہَا مَن يُفۡسِدُ فِيہَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ‌ۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ (٣٠
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-baqarah:30)

وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ٥٦ 
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Azzariat:56)

Mafhum dari Dua ayat Ini , Kita dijadikan oleh ALLAH SWT adalah untuk menjadi Khalifah Di muka bumi ini yang menjadi Hamba kepada ALLAH. Apabila ALLAH menyuruh kita menyembahnya, maka seharusnya segala apa yang kita buat haruslah dalam lingkungan perintah seorang Malik kepada mamluknya(hamba).. Walaupun setinggi mana taraf hamba ketika di Dunia ini, kita masih hamba kepada yang memiliki Alam ini.


Dan Dalam solat yang wajib kita seharian sebanyak 17 rakaat itu, kita sering mengulangi bacaan Al-fatihah yang mengandungi di dalamnya, tauhid Uluhiah, tauhid rububiah dan ubudiah kepada ALLAH dalam setiap perkara yang Menjadi Hakim di hari Pembalasan.


PERJUANGAN
Dalam Kita mengimpikan berjuang di dalam perjuangan menegakkan ADDIN ini.. seharusnya kita faham akan tujuannya. Bagaimana memahami perjuangan ini??
Maka harus kita melihat kepada Al-Quran dan Perjuangan Rasulullah SAW.. Kita lihat apa intipati perjuangan Nabi MUhammad SAW?..
Perjuangan Rasulullah SAW adalah menyambung perjuangan Rasul-rasul terdahulu seperti yang tercatat dalam surah HUD. tidak lain tidak bukan ialah Dua Perkara

١. ان اعبدوا الله
٢. اجتنبوا الطغوت
1. Menghambakan diri kepada ALLAh
2. Menjauhi taghut.

Maka secara kesimpulannya.. perjuangan harakiah ISLAMIAH yang diwarisi dari rasul-rasul dahulu sehingga Khatamul Nabi Rasulullah SAW ialah Perjuangan Menegakkan Tauhid yakni mengesakan ALLAH dan Kufur Kepada taghut.










ps; ingin sambung.. tetapi masa tak mengizinkan..

No comments:

Post a Comment